O projekcie : Fazy projektu
Fazy projektu
2011-07-26

Realizacja projektu systemowego przewidziana jest na lata 2009-2014, w trakcie których Zadanie 2 przebiegać będzie w oparciu sześć faz:

 

I. Faza diagnozy

  • inwentaryzacja stanu stosowanych lub niestosowanych standardów świadczenia i zlecania usług realizowanych przez instytucje pomocy i integracji społecznej oraz porównanie tego stanu z rozwiązaniami w innych krajach europejskich;
  • analityczne określenie przy pomocy narzędzi badawczych, sposobu funkcjonowania instytucji pomocy i integracji społecznej (OPS, PCPR, MOPS/MOPR, CIS), w oparciu o ustalony zakres usług (zadań merytorycznych wykonywanych przez te instytucje), z uwzględnieniem m.in. struktury organizacyjnej i zlecania zadań. 
  • praca zespołu badawczego

 

w jej wyniku:

  • powstanie 7 ekspertyz w zakresie standaryzacji świadczenia usług i funkcjonowania instytucji pomocy i integracji społecznej, w tym 4 ekspertyzy zagraniczne (Francja, Niemcy, Finlandia, Anglia) oraz 3 polskie ekspertyzy, opisujące Standardy Usług i Modele Instytucji (OPS, PCRP, MOPS/MOPR i CIS).
  • wydany zostanie „Krajowy Raport Badawczy” przedstawiający stan funkcjonowania Standardów Usług i Modeli Instytucji    

 

II. Faza modelu

  • Opracowanie wstępnych rozwiązań modelowych w zakresie

           - Standaryzacji usług pomocy i integracji społecznej

           - Modelu realizacji usług o określonym standardzie

  • Powstanie i praca 10 zespołów eksperckich:

Standard Usług

- Zespół ds. osób pozostających bez pracy

- Zespół ds. rodziny z dzieckiem

- Zespół ds. przemocy w rodzinie

- Zespół ds. osób starszych

- Zespół ds. osób niepełnosprawnych 

Model Instytucji

- Zespół ds. modelu realizacji usług o określonym standardzie w gminie

- Zespół ds. modelu realizacji usług o określonym standardzie w powiecie

- Zespół ds. modelu realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu

- Zespół ds. standardu CIS

- Zespół ds. narzędzi pracy socjalnej.

 

w jej wyniku:

  • wypracowanych zostanie 10 Standardów Usług i 4 Modeli Instytucji
  • powstaną dwa podręczniki instruktażowe dotyczące Standard Usług i Model Instytucji

 

III. Faza edukacyjno-szkoleniowa

  • Przygotowanie, wybranych w ramach postępowania konkursowego, instytucji pomocy i integracji społecznej, a także przedstawicieli administracji publicznej i organizacji pozarządowych, do pilotażowego wdrażania opracowanych rozwiązań modelowych z zakresu Standardów Usług i Modeli Instytucji oraz sposobu ich implementacji.

 

w jej wyniku odbędą się:

  • regionalne konferencje z udziałem reprezentantów administracji publicznej, pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej i organizacji pozarządowych.
  • seminaria specjalistyczne dla specjalistów Zespołów Eksperckich, którzy w fazie modelu opracowywali standardy wybranych Usług i Modeli Instytucji.  
  • szkolenia specjalistyczne dla pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej, w których realizowany będzie pilotaż.
  • wizyty studyjne w wybranych krajach europejskich (Francja, Niemcy, Anglia, Finlandia), dla pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej oraz przedstawicieli administracji publicznej z województw, na obszarze których realizowany będzie pilotaż.

 

 IV. Faza pilotażu

  • Pilotaż wdrażania Standardu Usług i Modeli Instytucji w wybranych Instytucjach pomocy i integracji społecznej;
  • Powołanie zespołu doradców merytorycznych

 

w jej wyniku:

  • powstaną 3 ekspertyzy opisujące proces tworzenia, ustalania i wdrażania Standarów Usług i Modeli Instytucji dla każdej kategorii instytucji (OPS, PCPR, MOPS/MOPR, CIS).
  • zorganizowane zosyaną 3 dwudniowe spotkania dla pracowników wdrażających pilotaż
  • Podręczniki instruktażowe opisujące Standard Usług i Model Instytucji zostaną uzupełnione o konieczne treści

 

 V. Faza rekomendacji

  • Wypracowanie rekomendacji w ramach prac 3 zespołów specjalistycznych:

- ds. osób zarządzających instytucjami pomocy i integracji społecznej 

- ds. polityk lokalnych

- legislacyjnego

 

 jej wynikiem będzie

  • Raport zawierający rekomendacje w odniesieniu, do co najmniej pięciu wypracowanych Standardów Usług;
  • Publikacja „Katalog Dobrych Praktyk”
  • Publikacja „Rekomendacje Prawne”
  • Propozycja projektów aktów prawych (dla 5 usług)

 

VI. Faza upowszechniania efektów

  • 127 trzydniowych szkoleń dla pracowników Ośrodków Pomocy Społecznej
  • 20 trzydniowych szkoleń dla pracowników Powiatowych Centrum Pomocy Rodzinie/Miejskich Ośrodków Pomocy Społecznej
  • 3 trzydniowe szkolenia dla pracowników Centrów Integracji Społecznej