Pilotażowe wdrażanie Standardów Usług i Modeli Instytucji zbliża się ku końcowi
2013-11-22

W trakcie ostatnich 18 miesięcy, kilkadziesiąt instytucji pomocy i integracji społecznej wdrażało pilotażowo opracowane w ramach fazy modelu Standardy Usług i Modele ich realizacji na szczeblu powiatowym, gminnym, miasta na prawach powiatu i w Centrum Integracji Społecznej. Wraz z końcem listopada, w każdej z Instytucji biorącej udział w działaniach Zadania 2, faza pilotażu zostanie zakończona.

 

Przypomnijmy, że celem pilotażowego wdrażania Standardów Usług i Modeli Instytucji było sprawdzenie w realnych warunkach założeń zmian opracowanych w fazie modelu.

 

W ramach trwania pilotażu, każda z Instytucji zatrudnia osoby odpowiedzialnie za przeprowadzenie procesu wdrażania Standardów Usług i Modeli Instytucji, (ostateczna liczba pracowników zależna będzie od liczby wdrażanych Standardów Usług i wielkości danej instytucji). 

Na potrzeby tej fazy, został również powołany zespół doradców merytorycznych odpowiedzialnych za monitoring skuteczności i efektywności wdrażanych rozwiązań oraz świadczenie usługi doradztwa w instytucjach objętych pilotażem, oczywiście w przypisanym sobie zakresie tematycznym.

 

Obok opieki doradców, każda z Instytucji kontaktowała się również ze specjalistą ds. monitoringu i ewaluacji, którego zadaniem było przeprowadzenie badania w zakresie przebiegu pilotażowych wdrożeń w poszczególnych Instytucjach realizujących.

 

Monitoring odbywał się w oparciu o opracowane narzędzia, m.in. scenariusze indywidualnych wywiadów pogłębionych,  zogniskowanego wywiadu grupowego, arkusze analizy danych zastanych, kwestionariusze ankiet, etc. Analiza dokumentów pozwoliła na ewaluację prowadzonych działań.

Wstępne wyniki ewaluacji wskazały, że standardy i modele pozwalają osiągać określone w nich cele i rezultaty pomocy. Respondenci deklarowali, że rezultaty osiągane dzięki wdrożeniu, są lepsze niż te osiągane bez zastosowania standardów i modeli.  Cytując przykładowe wypowiedzi: Wcześniej było po prostu udzielanie świadczeń. Teraz to jest taka prawdziwa praca u podstaw, czyli rozwiązywanie tych prawdziwych problemów. To umacnianie pracowników w działaniach, pokazywanie sensu tych działań.


Od pewnego czasu, w poszczególnych Instytucjach realizujących testowanie Standardów Usług i Modeli Instytucji, odbywają się konferencję podsumowujące fazę pilotażu. W ramach wystąpień prezentowane są zarówno szczegółowe wyniki realizowanych w ramach danego Standardu działań i omawiane zaistniałe w Instytucjach zmiany, jak również dyskutowane możliwości włączenia przetestowanych i zapewniających większą efektywność działań sposobów realizacji danych usług do codziennego (poza projektowego), systemu funkcjonowania jednostki.

 

Wraz z kończącą się fazą pilotażu, rozpoczęła się przedostatnia już w Zadaniu 2 faza - rekomendacji. Jej zadaniem jest podsumowanie rezultatów wszystkich pilotaży i praca nad rekomendacjami metodologicznymi, organizacyjnymi i prawnymi w obszarze pomocy i integracji społecznej, uwzględniającymi zasady funkcjonowania samorządu i współpracy z organizacjami pozarządowymi. Odpowiadają za to trzy zespoły eksperckie, o których więcej informacji TUTAJ.

 

W ramach fazy rekomendacji powstaną trzy ekspertyzy opisujące proces tworzenia, ustalania i wdrażania Standarów Usług i Modeli Instytucji dla każdej kategorii instytucji (OPS, PCPR, MOPS/MOPR, CIS). Podręczniki instruktażowe opisujące Standard Usług i Model Instytucji zostaną zaś uzupełnione o konieczne treści.