W trakcie fazy rekomendacji zamierzamy zebrać i podsumować rezultaty fazy pilotażowego wdrażania Standardów Usług i Modeli Instytucji pomocy i integracji społecznej, opracować wnioski oraz rekomendacje metodologiczne, organizacyjne i prawne w obszarze pomocy i integracji społecznej uwzględniające zasady funkcjonowania samorządu i współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Za wypracowanie rekomendacji odpowiedzialne będą trzy zespoły eksperckie:
- do spraw zarządzania instytucjami pomocy i integracji społecznej
- do spraw administracyjno-prawnych
- legislacyjny
W skład Zespołu ds. osób zarządzających instytucjami pomocy i integracji społecznej wchodzą:
- ekspert ds. metodycznej pracy socjalnej
- ekspert ds. warunków organizacyjnych pracy socjalnej
- ekspert ds. poradnictwa specjalistycznego dla osób z niepełnosprawnością
- ekspert ds. interwencji kryzysowej
- ekspert ds. usług opiekuńczych dla osób starszych
- ekspert ds. modeli instytucji
W skład Zespołu legislacyjnego wchodzą:
- ekspert ds. legislacyjnych (poradnictwo + usługi opiekuńcze)
- ekspert ds. legislacyjnych (praca socjalna + interwencja kryzysowa)
W skład Zespołu ds. administracyjno-prawnych wchodzą:
- ekspert ds. barier administracyjnych
- ekspert ds. barier prawnych
Każdy zespół odbędzie kilka spotkań, których wynikiem opracowane zostaną specjalistyczne raporty zawierające rekomendacje w odniesieniu do co najmniej pięciu wypracowanych Standardów Usług. Na podstawie rekomendacji zostaną przygotowane propozycje projektów aktów prawnych.